Echipa de management este, din mai toate punctele de vedere, cel mai important grup din orice organizație. Ei au cea mai mare putere de a influența mersul lucrurilor. Deciziile lor au efect nu numai pe membrii organizației, ci și pentru viitorul întregii companii, dezvoltarea liderilor fiind crucială.
Studiile de specialitate relevă faptul că în România există un stil de leadership preponderent autocratic, genul șefului atotputernic care “le știe pe toate”, ia decizii arbitrare și așteaptă în schimb loialitate din partea subordonaților săi. Majoritatea angajatorilor și a angajaților consideră acest stil de a conduce cel mai păgubos pentru companie. Soluția este un sistem bazat pe parteneriat, în care toți membrii organizației să fie, la rândul lor, lideri.
Până în ultimii ani, în România pe lângă stilul autocratic care s-a dezvoltat datorită lipsei de educație în ceea ce înseamnă management, s-a explorat și adoptat și stilul ierarhic (“eu sunt aici de mai multă vreme, deci știu”), dar aceste moduri de a conduce sunt pe cale de a se shimba odată cu deschiderea față de valorile occidentale, stilurile de leadership clasice făcându-și din ce în ce mai mult simțite prezența.
Important: există două tipuri de lideri, iar diferența se face prin felul în care acest lider își motivează echipa: pozitiv sau negativ.
Dacă importanța este pusă pe recompense și / sau lauda lucrului bine făcut atunci acest lider folosește motivația pozitivă.
Dacă liderul pune accent pe penalizări / critica echipei atunci acesta folosește motivația negativă.
Sunt mai multe stiluri de conducere de bază (aici le menționăm pe cele clasice) și sunt identificate astfel:
Leadership Autoritar (autocratic)
Acesta este un lider care conduce într-un mod autoritar atunci când ia decizii fără consultarea membrilor echipei sale, spunându-le ce să facă și cum să facă. Impropriu acestora li se spun „lideri” însă majoritatea experților sunt vocali în a-i numi „șefi”.
Avantaje: Leadership-ul autoritar este adesea potrivit atunci când aveți nevoie să luați decizii rapide în timpul crizelor, dar este nociv în cele multe medii de afaceri moderne.
Dezavantaje: Poate crea rezistenţă, frustrare în rândul angajaţilor şi o instabilitate a personalului. Este recomandat în cazul echipelor neexperimentate dar motivate, altfel este cel mai ineficient stil de leadership.
Leadership Participativ (democratic)
În cazul conducerii participative, liderul are ultimul cuvânt cu privire la decizii, dar implică membrii echipei în procesul de luare a deciziilor. Acest stil se bazează pe încredere și relații bune la locul de muncă, precum și pe faptul că membrii echipei se simt responsabili și implicați în munca lor.
Avantaje: Oamenii conduși de un astfel de lider sunt foarte motivați și satisfăcuți pe plan profesional deoarece au sentimentul controlului asupra propriei munci.
Dezavantaje: Dezavantajul stilului de conducere democrat este că poate încetini procesul de luare a deciziilor, ceea ce poate duce la ratarea unor oportunități.
Leadership Delegativ (laissez-faire)
Stilul de conducere delegativ sau laissez-faire este foarte liber și permisiv. Când utilizați acest stil, permiteți membrilor echipei să-și stabilească propriile obiective și termene, precum și în ce mod să le îndeplinească.
Avantaje: Beneficiul acestui gen de leadership este eficiența deosebită a muncii, pentru că deciziile sunt luate foarte repede și sarcinile sunt executate eficient.
Dezavantaje: Dezavantajul leadership-ului delegativ este că poate duce la o performanță slabă în echipele în care membrii au un nivel scăzut de calificare, motivație slabă sau cunoștințe limitate.
Leadership Inspirațional
Liderii care folosesc acest stil inspiră oamenii, pentru că se aşteaptă ca fiecare să dea ce este mai bun din el.
Avantaje: Liderii inspiraționali / transformaţionali sunt buni cunoscători ai domeniului în care îşi desfăşoară activitatea, sunt energici, concentrați pe crearea unei echipe performante și nu se feresc să îşi asume riscuri. Îşi provoacă oamenii să gândească independent. Le creşte moralul şi motivaţia, inspirându-i să îşi alinieze obiectivele personale cu cele ale companiei.
Dezavantaje: Dezavantajul acestui stil este că liderii au tendinţa de a acorda atenţie insuficientă detaliilor. Cu toate că este unul din stilurile cele mai eficiente, există situaţii în care trebuie folosit în combinaţie cu alte stiluri pentru a asigura eficienţa activităţii.
Leadership orientat pe sarcini
Avantaje: Acești liderii se concentrează pe a-şi determina echipa să îşi realizeze obiectivele. Ei stabilesc roluri, planifică, organizează şi monitorizează activitatea echipei. Se asigură că standardele de performanţă sunt respectate.
Dezavantaje: Neacordând atenţie nevoilor individuale ale oamenilor, acest stil poate duce la scăderea motivaţiei şi instabilitatea personalului.
Bineînțeles, un lider puternic adoptă stilul necesar situației, iar în situațile de rutină se regăsește natural într-unul din aceste stiluri.
Echipa noastră este la dispoziția voastră fie că sunteți la începutul carierei, la începutul unui nou rol în management și la dispoziția companiilor care doresc să își dezvolte echipele. Noi vă putem ajuta!
Contact:
B-ul Pandurilor nr. 108, Târgu Mureș
(+4) 0722 – 39 69 59
(+4) 0722 – 39 69 59